Een hele interessante week - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu Een hele interessante week - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu

Een hele interessante week

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 April 2013 | Malawi, Namitete

Deze keer staat mijn reisverslag al vroeg op voor deze week! Maar dat komt omdat morgenvroeg papa en mama landen op Lilongwe Airport, dus daarna maar weinig tijd heb om er een verslagje op te zetten! :D
Deze week was een hele leuke en interessante week!
We hebben van vrijdag tot en met maandag lekker relaxt in de lodge gelegen. En zaterdagavond voor de eerste keer hier in Malawi in Lilongwe wezen stappen! Wow wat hebben die Afrikanen hier losse heupen, en ze dansen hier heel anders dan in Nederland. We zaten daar onze ogen uit te kijken. We zijn toch maar een beetje op tijd naar huis gegaan, omdat we weten dat het hier ’s nachts op straat niet geheel veilig is voor een blanke! En dat is ons die nacht ook nog even extra duidelijk geworden! :O
We liepen gewoon naar onze lodge toe, totdat we op een gegeven moment achtervolgd werden. Ik vond het maar niks, dus toch maar een paar keer achterom kijken, maar die mannen kwamen wel steeds dichterbij. En begonnen zelfs vort te rennen! Toen ze wel heel dichtbij waren, zeiden ze ‘Stop politie’. Oepsie, we hadden toch echt niets verkeerds gedaan. Maar ze wilde ons nog even duidelijk maken dat je als blanke echt niet ’s nachts over straat kon lopen. We moesten mee naar het politiebureau komen, ik zag het al voor me dat we een nachtje daar mochten blijven slapen! Maar gelukkig hoefde dat niet! Ze wilde onze telefoonnummers hebben, voor de fun! Er zitten dus echt grootte verschillen tussen Malawi en Nederland! Want dat zou in Nederland nooit gebeuren.
De politiemannen zijn toen maar met ons meegelopen naar onze lodge om ons toch maar veilig af te zetten daar, dus we zijn nog heel veilig thuisgekomen die nacht! Het was wel een leuke avond! :D

Zondag was er een soort festival in Lilongwe, dit festival zou volgens de posters om half 2 beginnen. Wij waren er rond half 3. En er was nog steeds geen muziek! Blijkbaar ook maar heel normaal hier. Rond 4 uur begon dan eindelijk de muziek. Hadden we daar zolang voor gewacht? Het was niet heel erg leuk, dus zijn we na een half uurtje maar weer teruggelopen naar de lodge. In de avond zijn we weer teruggelopen naar het festival! En het klonk er een stuk gezelliger! En dat was het ook. Die avond hebben een jongen en een meisje ons geleerd hoe we op z’n Afrikaans moeten dansen. Haha, dan kun je al helemaal merken dat die Afrikanen lossere heupen hebben dan wij Nederlanders! :P
Uiteindelijk zijn we nog even met hun mee naar hun huis gegaan, wow wat een enorm groot huis hadden hun. Dit is de eerste keer dat wij hier een huis van binnen hebben gezien! Echt een heel mooi huis hadden hun!!En wat een schoenen had zij zeg! :O Deze avond zijn we veilig met de auto bij onze lodge afgezet, om te zorgen dat we deze keer geen problemen zouden krijgen! Het was weer een gezellig avondje! Heel leuk om te zien hoe ze dat hier allemaal doen op z’n Afrikaans!
Maandag nog even heerlijk aan het zwembad kunnen genieten, en dan toch echt weer richting ons huis.

Dinsdag zijn we weer begonnen met stage, ik stond deze week op de treatment room. Dat is de behandel kamer, hier komen patiënten van thuis en die in het ziekenhuis liggen om hun wonden te laten verzorgen, of hechtingen verwijderen of ze komen er met een abcess.
Het was echt heel interessant om dat allemaal te zien! Ik heb ook een paar wonden verzorg, en dan merk je alweer hoe anders ze hier omgaan met de hygiëne dan in Nederland. De wonden maken ze wel goed schoon met jodium of met chloride. Maar daarna leggen ze er een gaasje op en plakken ze er tape op dat het blijft zitten. Zo kan er nog zoveel vuiligheid onder het gaasje komen dat in de wond kan komen.
Deze week heb ik ook hechtingen mogen verwijderen, dat is nog best lastig te zien op hun huid. Want het zijn zwarte draadjes met een donkere huid. Niet echt heel gemakkelijk dus! Maar als je weet hoeveel je eruit moet halen, is het al makkelijker en moet je soms gewoon heel goed kijken voor je ze er allemaal uit hebt.
Vanmorgen kwam er een jongetje met een hele grote abces onder zijn oksel. Katja onze duitse huisgenoot en die hier werkt voor 3 maanden. Maakte de abces open. Het pus spoot er uit. Wow dat had ik echt nog nooit gezien zo! Wat een pus en bloed kwam daar uitgespoten!
Echt interessant om dat te hebben gezien, ik denk dat je het in Nederland zo niet tegenkomt. Waar dan zouden ze al veel eerder naar het ziekenhuis komen!

Je ziet ook hele rare, aparte dingen op de treatment room. Zo kwam er deze week ook een man langs waar het bij leek dat hij 2 tongen had! Zag er heel vreemd uit, wat dit nu was weet ik eigenlijk nog niet, hij is doorgestuurd naar het ziekenhuis in Lilongwe.

Ook heb ik vanmorgen meegekeken met een bevalling, onze Nederlandse buren werken daar als verloskundige. Dit was de eerste keer dat ik een bevalling heb gezien. Het was het eerste kindje van deze vrouw. Het ging allemaal niet zo heel soepel, het hoofdje wilde niet goed naar buiten komen. Maar toen dat eenmaal eruit was kwam het kind er vlug uit. Marian, die de bevalling deed, had het kind op de buik gelegd. En kwam tot de ontdekking dat er nog 1 kindje in de buik zat. De moeder wist nog niet dat ze zwanger was van een tweeling. Sommige moeders komen niet voor controle naar het ziekenhuis, maar komen er alleen heen als ze moeten bevallen. Daarom wist de moeder het nu ook niet. Best een raar idee eigenlijk. Het 2de kindje kwam er wat soepeler uit. En is in een stuitligging geboren. Het waren 2 jongetjes en zijn allebei gezond geboren.
Ik heb deze week heel veel verschillende dingen kunnen zien hier in het ziekenhuis. Een hoop nieuwe ervaring! Een hele leuke week was het!

Morgenvroeg ga ik dus mama en papa van het vliegveld afhalen,en heb ik heerlijk 2 weekjes vakantie! Waar ik heerlijk van ga genieten, dus over 2 weken pas weer een nieuw verslag uit Malawi!

• 04 April 2013 - 22:32

Brigitte Snoek-Knaapen:

Hallo Kim,
    Eng hoor dat verhaal van die politie, jullie lopen nooit meer in het donker te voet naar huis!!!!!
    Gaaf dat je zo veel interessante dingen ziet, en dan ja die bevalling, oeps er komt nog een kindje.
    Spectaculair hoor.
    Wel heel bijzonder om dat mee te mogen maken he?
    Nou Meisje, maak er een hele mooie vakantie van samen met je ouders en ENJOY.
    Ik lees nadien heel graag je verslag weer.
    Verheug me erop.
    Groetjes Brigitte

• 06 April 2013 - 17:01

Marlou:

Hey Kimmetje....

Echt gaaf om je ervaringen te lezen... Ik word spontaan jaloers!!! In ieder geval een hele fijne vakantie en geniet er lekker van met alle mooie bezienswaardigheden!!!

Xxxx
    Marlou