Weer terug bij het oude vertrouwde, 'peadiatrics'! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu Weer terug bij het oude vertrouwde, 'peadiatrics'! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu

Weer terug bij het oude vertrouwde, 'peadiatrics'!

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 Mei 2013 | Malawi, Namitete

Hallo allemaal!

Deze week ben ik weer terug gegaan naar het oude vertrouwde ‘de kinderafdeling’. Het was weer heel fijn om daar terug te zijn. Voelde weer goed!
Het is nu wel een stukje rustiger op de kinderafdeling, dit komt omdat het regenseizoen voorbij is. Dan komen er minder kindjes met malaria binnen.
Deze week was nog het laatste weekje alleen, dus kon ik weer alle temperatuur meten bij de kindjes in mijn eentje. Maar omdat er niet zo heel veel kindjes lagen duurde dit gelukkig nu niet zo lang.
Maandag avond rond 9 uur was er een kindje overleden, toen ik dinsdag weer terug op de afdeling kwam lag het kindje daar nog. Ingewikkeld in doeken en het word hier ook niet gekoeld. Rond half 9, bijna 12 uur later dus. Werd het kindje op een brancard gelegd en naar het mortuarium gebracht. Dit word gedaan door ‘hulpjes’. Als het kindje op de brancard legt roept z’n ‘hulpje’ van de afdeling de andere moeders of die uit medeleven mee willen lopen. Ze lopen dan in een stoet naar het mortuarium. En wat er dan daar gebeurt dat weet ik eigenlijk niet. Of het dan daar wel gekoeld word of iets, ik weet het niet.
Woensdag bleek het hier een feestdag te zijn, we kwamen in het ziekenhuis aan. We wachten voor het kamertje waar altijd de morning report was. Bleek die er dan ook helemaal niet te zijn. Ook was er nergens een arts te bekennen die zijn hier gewoon allemaal vrij als het een feestdag is. Op de kinderafdeling was er ook maar 1 verpleegkundige, als er een nieuwe patiënt komt moet ook die verpleegkundige alles daarvoor regelen. De hele opname doen, en wat de patiënt heeft. Wat normaal de arts normaal gesprokken moet doen. Die verpleegkundige had die nacht ook gewerkt, en besloot om maar een keer te gaan douchen. En bleef een uur weg.
Donderdag, heb ik weer mogen kijken bij de bevalling. Het ging deze keer echt super snel. En toen het kindje geboren was, heb ik haar naar de weegschaal gebracht en heb ik het kindje ingepakt die word dan in 2 doeken ingepakt je kunt het zien op de foto die ik er bij heb gezet.
Deze week is er niet heel veel nieuws gebeurt, het was wel weer heel leuk om terug te zijn op de kinderafdeling.
Ik zit nu weer in Lilongwe, vanmorgen in de bus hierin zaten er 20 kippen, het word gewoon echt met de week gekker hier.
Volgend week weer een nieuw verhaaltje!

  • 04 Mei 2013 - 22:05

    Brigitte Snoek-Knaapen:

    Hoi Kim,
    Wat een mooi kindje op je foto, leuk om bij die bevalling te zijn,
    Wat een toestand dat er op een feestdag geen dokter is op zo'n afdeling.
    Moet de dienstdoende zuster wel veel ervaring hebben als er een ziek kindje opgenomen moet worden.
    Wat vliegt de tijd snel, geniet er nog van meisje en de groeten aan de rest
    Enjoy, Brigitte

  • 05 Mei 2013 - 14:00

    Marina:

    hoi kim,

    wat een leuke en interressante heb jij geschreven, ik heb genoten van de mooie fotos,als je terug bent vind ik het leuk om nog meer fotos te zien.

    groetjes marina va de lindert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Ik ga voor 4 maanden in Malawi Stage lopen. Hier gaan ik met Lisa en Joëlle heen. Wij gaan werken in een Ziekenhuis het St. Gabriëls Hospital.

Actief sinds 05 Jan. 2013
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 13328

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 07 Juni 2013

Malawi..

Landen bezocht: