Weer met z'n 3en bij elkaar! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu Weer met z'n 3en bij elkaar! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu

Weer met z'n 3en bij elkaar!

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 Mei 2013 | Malawi, Namitete

Hallo allemaal,

Deze week weer op de kinderafdeling. We hebben een leuke week gehad!
Maandag werd ik gelukkig weer vergezeld door Lisa op de afdeling, alleen nu we er met 2 stonden was het nog rustiger, en waren we met alles nog eerder klaar. Maar het was wel gezellig werken.
Maandag zijn we bij de secretaresse gaan vragen of er toevallig deze week geen driver van het ziekenhuis naar Lilongwe gaat. Dit omdat we een koelkast wilde kopen voor de kinderafdeling. Hier vragen ze namelijk vaak naar, en wij zijn er zelf niet zo heel lang meer. Dus werd het tijd dat we dat gingen kopen voor hun.
Dinsdag zou er een driver naar Lilongwe gaan, eerst zou die om 8 of om 9 uur vertrekken. Dus wij dinsdagochtend om 8 uur helemaal klaar richting het ziekenhuis lopen. Zeggen ze we denken dat die om 10 of om 11 uur vertrekt. Dus wij wachten en wachten, en om 10 uur weer terug naar het ziekenhuis. Maar de auto vertrok nog niet, en werd nou uitgesteld tot 1 uur. Dit omdat er in Lilongwe wat opstandjes waren en het niet helemaal veilig was. Om 1 uur vertrokken we dan naar Lilongwe. In Lilongwe stond Joëlle want die kwam ook weer terug van haar reis. (dus zijn we nu weer met 3en bij elkaar). Ik ben eerst naar de immigratiedienst gegaan in Lilongwe want dat moest ook weer gebeuren. Gelukkig was dit snel gebeurt, want ze trokken me een beetje voor. Soms wel handig om een blanke te zijn! Nu was het binnen 20 minuten gebeurd, en mag ik gelukkig tot het einde in Malawi blijven.
Hierna zijn we naar de winkel gegaan om een koelkast te kopen. We hebben een kleintje gekocht voor de medicijnen van de kinderafdeling.
Deze koelkast hebben we de volgende ochtend gegeven, ze waren hier erg blij mee! Gelukkig maar!
Ze hebben hem ook meteen in gebruik genomen. En de medicijnen die er in horen hebben ze er dus meteen ingezet.
Donderdag zijn we een dagje naar Lilongwe gegaan om te relaxen. ’s Morgens zijn we losgeslagen op de souvenirmarkt, alleen probleem dat moet je niet te vaak doen! Want ineens was het geld bijna op. Dus wij rekenen en rekenen of we nog wel wat konden eten, nog naar huis konden en ook nog even zwemmen.
Gelukkig konden we dit ook nog allemaal doen! En hebben we nog een gezellig dagje gehad aan het zwembad!
Vrijdag hebben we besloten om te beginnen aan de speelhoek. Hier hebben we ’s morgens Emmy (collega) voor benaderd. We hebben wat bedden verplaats en ruimte gemaakt voor de speelhoek. Hierna hebben we thuis al het speelgoed in de gang gelegd om het uit te zoeken! En het was echt een hoop! Onze ouders hadden in totaal 6 koffers vol speelgoed en knuffels mee! Bedankt iedereen hiervoor!
We hadden er een leuke speelhoek van gemaakt, alleen het was in het begin niet een heel groot succes. De kinderen speelde er niet echt mee, en was voor hun volgens mij maar een beetje raar hoeveel speelgoed dat daar lag! Maar gelukkig waren er een paar kindjes bij die er wel heel leuk mee speelden, en vooral de moeders vonden het echt geweldig om hiermee te spelen! Het liefst wilde iedereen ook wat mee naar huis nemen.
We hadden er een grote prinsessentent neergezet, met barbies, duplo, autotjes, veel dingen waar muziek uit komt dit vinden ze echt leuk! En nog wel wat meer leuk speelgoed!
Er liggen ook kinderen op de afdeling die aan bed vast zitten, hier hebben we een zakje voor gemaakt en die kinderen op bed speelgoed gegeven. En hebben we ze lego gegeven, hier waren ze erg blij mee! Leuk om die kinderen zo blij te zien! Na onze dienst moesten we alle spullen opruimen anders zijn ze bang dat binnen de kortste keren al het speelgoed weg is.
Zaterdag zijn we met Joshua en Grazella (die we hadden ontmoet op het festival 1 maand geleden) naar Senga bay gegaan. Heerlijk een heel dagje relaxen. Aan de lake. We zijn met een boot naar een eiland gegaan en hebben daar tussen de vissen gezwommen. Best raar in het begin, maar je voelt de vissen helemaal niet!
Zondag hebben we een lekkere relaxdag gehad, alleen de hele dag zonder stroom.
Joëlle en ik zijn toen naar de keuken gegaan van het ziekenhuis om daar te gaan koken. Het was echt een groot rookhok, wat behoorlijk stonk. Iedereen keek ons aan! En ze wilde ons allemaal helpen. Want ons hout was vort op. Gelukkig met wat hulp kook het water net op tijd, want daarna was alles op en het vuur was uit! Maar wij hadden kokend water!
’s Middags hadden we een hoop bezoek van de voetballende kinderen die altijd voor ons huisje op het veldje aan het voetballen zijn. Ze stonden allemaal op onze veranda, het waren een stuk of 30 kinderen. Was een gezellige boel daar! Ze vonden de zonnebril van Lisa helemaal geweldig en wilde daar allemaal mee op de foto.
Maandag werd ik 20 jaar! Een beetje een vreemde verjaardag, want het was eigenlijk een dag als elke andere hier! Maar Lisa en Joëlle hebben de woonkamer versierd voor mij, dat was leuk!

Zaterdag gaan Joëlle en ik naar de Victoria Falls dus dan duurt het weer eventjes voor ik een reisverslag plaats! Ik heb zin om even te gaan reizen!! :D

• 14 Mei 2013 - 10:18

Brigitte Snoek-Knaapen:

Hoi Kim,
    Geweldig een koelkast en dan die speelhoek, wat maken jullie veel mee.
    Geniet nog van de laatste weken en hopelijk zie ik je bij de presentatie.
    ENJOYYYYYYYYYY
    Groetjes Brigitte

• 14 Mei 2013 - 12:16

Doris:

Hee Kim,
    Wat een leuke week heb jij gehad zeg!
    Fijn dat je zoveel hebt kunnen doen voor het ziekenhuis!
    Ook leuk dat jullie nu weer bij elkaar zijn.

Ik heb Victoria Falls net even gegoogled maar dat ziet er echt prachtig uit!
    Niet er vanaf vallen:P

Heel veel plezier daar!!
    xx Doris

• 15 Mei 2013 - 00:48

Mama Papa:

Heey Kim
    Zojuist is alle visite naar huis van Roy zijn verjaardag raar om Roy zijn verjaardag weer alleen te vieren na 20 jaar.
    Volgend jaar maar weer samen.
    Wat fijn om te lezen dat ze het speelgoed zo leuk vinden hebben we niet voor niets gesjouwd met die koffers.
    En wel handig een koelkastje voor de medicijnen
    Heel veel plezier naar Victoria falls en let op, zou zo maar mee willen.
    Xxxx mama, papa,Roy

• 15 Mei 2013 - 00:48

Mama Papa:

Heey Kim
    Volgend jaar maar weer samen.
    En wel handig een koelkastje voor de medicijnen
    Heel veel plezier naar Victoria falls en let op, zou zo maar mee willen.
    Xxxx mama, papa,Roy