Een weekje op de mannenafdeling! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu Een weekje op de mannenafdeling! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu

Een weekje op de mannenafdeling!

Blijf op de hoogte en volg Kim

23 Maart 2013 | Malawi, Namitete

Vorige week zaterdag onderweg van Lilongwe naar huis was nog even een enge ervaring! Onderweg in de minibus begon het steeds donkerder te worden. Het begon te donderen en te bliksem, en het begon te stortregenen. Onze chauffeur van de minibus kon eigenlijk helemaal niks zien door de regen. Maar hij reed toch door. De bliksem was best dicht bij. Ik was best bang daar in die minibus! Uiteindelijk waren we in Namitete, en moesten we dus verder met de fietstaxi, maar het stortregende nog steeds, en het bliksemde en donderde ook nog door! Akelig om dan op de fietstaxi te moeten!  Er stond een minibus die ons gelukkig naar het ziekenhuis wilde brengen! Dus wij weer helemaal blij! :D
Nog een half uurtje in de minibus moeten wachten voordat we weer verder zouden rijden! Toen kregen we te horen dat er een obstakel op de weg was, dus dat we toch weer verder moesten met de fietstaxi. Gelukkig was het weer een beetje opgehouden met regenen, maar het regende nog steeds en bliksem en donderde ook nog! Ik zat daar met de grootste angst op die fietstaxi. Uiteindelijk kwamen we uit bij de obstakel, er was een grootte boom omgevallen op de weg, waar we overheen moesten klimmen! Ik was Joëlle en Lisa kwijt, die waren met hun fietstaxi al een stukje verder. Bij de boom stonden een hoop mensen die een voor een riepen, ‘I Love You, and I know that you love me to!’ Echt waar ik had zoveel schrik! Het was ook al aardig donker aan het worden. Ik was nog nooit zo blij geweest dat we uiteindelijk weer thuis waren!
Zondag de dag na deze storm was het nog goed te zien, er waren veel takken van de bomen af en veel mais was omgewaaid. Je kon goed zien, dat het die avond goed tekeer is gegaan hier!

Vanaf maandag ben ik weer op een nieuwe afdeling begonnen op de mannenafdeling! Er lagen maandag 6 patienten, dus weer het was weer rustig! Op alle afdelingen hebben ze hier de zelfde werkwijze en kon ik ’s morgens weer beginnen met alle controles doen.
Ik heb op deze afdeling veel kunnen zien en kunnen doen, echt leuk! Woensdag heb ik een katheter ingebracht bij een patiënt. Dit was gelukkig goed gegaan, maar met de hygiëne hier gaan ze toch echt anders om dan in Nederland! Het maakt niet zoveel uit als de katheter even tegen het bed aankomt of iets, nou dat zou je in Nederland is moeten doen. Want dan moet je meteen een nieuwe pakken.

Ik heb deze week ook veel infusen kunnen prikken en veel bloed kunnen prikken. Dit lukt allemaal best goed! Ik kreeg complimentjes van mijn collega! Altijd leuk omdat te horen! 
Het bloedprikken gaat ook helemaal anders hier. Ze trekken het bloed uit de ader met een optreknaald, dat moet eigenlijk best pijnlijk zijn en erg vervelend aanvoelen!

Erg lag deze week een jongen op de mannenafdeling die een hele ochtend in een epileptische aanval zat. Hij had een paar keer wat medicijnen gekregen, maar dat hielp allemaal niet. In Nederland zou er dan ook meteen actie ondernomen worden, maar het leek wel of ze er nog niet extra naar om keken. Dan zie je toch wel echt duidelijk de verschillen tussen Nederland en Malawi.

  • 23 Maart 2013 - 10:09

    Brigitte Snoek-Knaapen:

    Hoi Kim,
    Wat een verhaal van die terugreis, snap dat jullie het heel eng vonden.
    Goed op elkaar blijven letten hoor.
    Fijn dat je veel ervaring op doet in het prikken van infusen en Vena puncties.
    en die epileptische jongen, wat een ramp, ja dat zie je hier gelukkig niet op die manier.
    Hoop dat hij niet teveel O2 tekort heeft gehad.
    Nou meisje maak er iets moois van en Enjoy
    Groetjes Brigitte

  • 23 Maart 2013 - 13:57

    Hanny De Koning (nachtdienst):

    hoi Kim

    eng dat verhaal op de terug weg zeg!!!! goed op elkaar letten he meisje,
    geniet ervan maar pas wel op elkaar .!!!
    ik geniet van je verhalen en kijk uit naar de volgende.
    groetjes en veel leer plezier .;-)

  • 24 Maart 2013 - 15:01

    Hallo Kim:

    Doe je wel een beetje opletten.
    Wat leuk dat je van alles mag doen, en wat een leuke foto van jouw achterop de fietstaxi.
    Nog 12 dagen en dan kan ik je weer zien ben al druk bezig met alles te verzamelen.
    Hebben al verschillende zakken met knuffels om mee te nemen.
    Deze week nog even thermometers halen voor de kinderafd.
    Leuk je zojuist ook nog gesproken te hebben is de preischotel gelukt?


    Gr Mama.

  • 24 Maart 2013 - 16:03

    Marina:

    Dag Kim!
    Vol bewondering lees ik jou verhalen, ik vind het bijzonder wat je daar allemaal mee maakt en vind het erg knap van je dat je alle afdelingen en kansen aanpakt om zoveel mogelijk te zien, leren en mee te maken!
    Veel succes nog daar in Malawi en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    veel liefs en groeten Marina

  • 25 Maart 2013 - 12:28

    Nathalie:

    Hee Kim!

    Ik geloof wel dat jullie bang waren, wat een avontuur zeg!
    Ik vind onweer en bliksem in Nederland al eng,
    en daar gaat het echt te keer, zo te lezen!

    Gelukkig heb je verder een leuke week gehad,
    altijd leuk om een compliment te krijgen!
    En als ik dat zo allemaal lees, ben ik heel blij dat de zorg in Nederland
    zo goed en hygienisch is!

    Leuk dat er een paar foto's bij je verslagje zitten!
    Je straalt echt op die foto van de fietstaxi :)

    Leuk dat we elkaar donderdag gesproken hebben,
    hopelijk spreek ik je deze week ook weer (of mailen we weer even).

    Lieve groetjes Nathalie

  • 26 Maart 2013 - 11:55

    Petra Hoevenaars:

    Hallo Kim

    De reisverslagen gelezen. Je doet echt veel werkervaring op. Infusen aanprikken, bloed prikken een katheter aanbrengen. Knap hoor. Wat een eng verhaal met die fietstaxi en de omgevallen boom en dat daat iemand stond die jou van alles toeriep. Gelukkig is het goed afgelopen pufff. Wat een leuke foto's: maar het is niet druk bij het zwembad. De foto van de fietstaxi is geweldig. Wat een leuke fietschauffeur!!! Verder is het in Nederland nog steeds extreem koud met een vieze harde wind. Ik wens jou en vriendinnen een fijne pasen en dan nog een paar nachten slapen: Pap en Mam komen. Een hele fijne vakantie samen.

    groetjes
    Petra Hoevenaars

  • 28 Maart 2013 - 10:14

    Hans Goossens:

    Dag kim

    Succes met je stage. Veel leer ervaringen. Wordt het niet tijd iets te gaan uit proberen als is het maar heel klein, om tot een v erbeterde hygiene te komen.

    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Ik ga voor 4 maanden in Malawi Stage lopen. Hier gaan ik met Lisa en Joëlle heen. Wij gaan werken in een Ziekenhuis het St. Gabriëls Hospital.

Actief sinds 05 Jan. 2013
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 13346

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 07 Juni 2013

Malawi..

Landen bezocht: