Weekje op de Chirurgie - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu Weekje op de Chirurgie - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu

Weekje op de Chirurgie

Blijf op de hoogte en volg Kim

16 Maart 2013 | Malawi, Namitete

Deze week weer een nieuwe week, en nu ook op een nieuwe afdeling. Ik stond deze week op de Chirurgie. Ik had maandag echt heel veel zin om naar deze afdeling te gaan. Maar vond het toch spannend. Want ik moest het nu toch echt in mijn eentje gaan reden!
De werkzaamheden op de kinderafdeling en de chirurgie lijken best veel op elkaar. We beginnen met de controles. Nou er was geen stethoscoop om de bloeddruk te meten, dus ik vroeg waar ik die kon vinden. Wat krijg je als antwoord, ach dan slaan we die toch gewoon een keertje over. Ja waarom ook niet. Alles kan hier! Dus toen ben ik maar de temperatuur gaan meten, gelukkig duurt dat hier niet zolang want op de chirurgie kunnen maar 24 patiënten liggen. Dit is gescheiden in een mannenkant en een vrouwenkant. Want hier in Malawi kan het niet dat de mannen en de vrouwen bij elkaar liggen. Op de chirurgie staat dan ook maar 1 verpleegkundige. Het is erg rustig op deze afdeling. De verpleegkundige hoeft ook geen wonden daar komen de dokters hier voor. Dat is wel interessant om daar mee, mee te kijken. Wel gaat dat echt heel anders hier. Soms zijn de wonden niet verbonden en dan doen ze maar een beetje jodium op de wond, en doen ze het laken maar weer erover heen. Niet echt heel hygiënisch dus.
De medicijnen geven word hier van te voren allemaal uitgezet, in doosjes. Dan loop je langs elk bed en geef je aan deze patiënt de medicijnen. Het is hier wel wat beter geregeld als op de kinderafdeling. Want als er toevallig tijdens de medicijnen uitdelen de moeder niet op de afdeling is, wordt daar niet naar omgekeken en worden deze medicijnen gewoon niet gegeven. En op de chirurgie worden wel altijd alle medicijnen bij iedereen uitgedeeld.
De medicijnen worden hier ’s middags uitgezet voor die middag, de avond en de volgend dag de ochtend en middag.
Donderdag zijn we met Pater Willem nog even naar Lilongwe gegaan om te kijken naar matrasjes voor de kinderafdeling. Deze zijn namelijk hoognodig aan vervanging toe.

Het is wel heel rustig op de chirurgie, maar ik heb wel een hele leuke en interessante week gehad! Ik vind het leuk om nou elke week te rouleren van afdelingen dat ik alle afdelingen kan zien.

  • 16 Maart 2013 - 09:54

    Brigitte Snoek-Knaapen:

    Hallo Kim,
    Leuk om je verhaal te lezen.
    Wel heel anders dan bij ons die wondverzorging hoor.
    Maar goed zo zie dat het ook kan, of het dan goed komt is nog de vraag.
    Goed jullie project met de matrassen voor de kinderafdeling.
    Tionana en enjoy, groet Brigitte

  • 18 Maart 2013 - 11:05

    Nathalie:

    Heeej meis,

    Kort verhaaltje voor de verandering ;)
    Inderdaad heel leuk dat je zoveel verschillende afdelingen ziet.
    Ik ben heel erg blij voor je dat je het zo naar je zin hebt!

    Ik mail je deze week uitgebreid!

    Veel liefs Nathalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Ik ga voor 4 maanden in Malawi Stage lopen. Hier gaan ik met Lisa en Joëlle heen. Wij gaan werken in een Ziekenhuis het St. Gabriëls Hospital.

Actief sinds 05 Jan. 2013
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 13343

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 07 Juni 2013

Malawi..

Landen bezocht: