Een relaxte week! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu Een relaxte week! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu

Een relaxte week!

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 Maart 2013 | Malawi, Namitete

Zaterdag toen we terug kwamen uit Lilongwe zaten er hier 6 nieuwe studentes in ons huisje. Dat was even balen. Want het was gedaan met de rust!  Alle 6 deze studenten komen uit Malawi en blijven voor 6 weken hier.
We hadden wel een lekker lang weekend. En omdat het in ons huisje niet meer zo rustig is hebben we zaterdags ’s avonds nog besloten om zondag naar een lodge te gaan. Om daar een nachtje te slapen. Want maandag was het hier een holiday dag. Wat voor een holiday dag het was weet ik niet. Maar voor ons een reden om lekker te gaan genieten van het heerlijke weer! :D
We wilde eerst naar Lake Malawi gaan. Maar helaas was dit z’n 5 uur reizen. Mm, dat is wel erg lang voor 1 nachtje. En we moeten altijd voor het donker thuis zijn. Dus dat zou betekenen dat we de maandag ook weer om 2 uur terug moesten. Niet z’n goed plan dus. Uiteindelijk hebben we besloten om toch maar naar een lodge te gaan in Lilongwe. Heerlijk met een zwembad erbij! Wat hebben we hier genoten! ’s Avonds hebben we een cocktail gepakt. Hier zat sprite, sweppes en iets van alcohol in. Wat precies weten we niet. Nou dat was me een cocktail wel. Het was een hele pul en we hebben er nog geen euro voor betaald! Wat goedkoop zeg! En gelukkig was het ook nog lekker! :D

De maandag moesten we om 10 uur uitchecken maar wij wilden natuurlijk nog wel even van het zwembad genieten. Dus dat hebben we maar even nagevraagd en gelukkig mochten we nog heerlijk van ons zwembad genieten! De dag ervoor zeiden ze dat we per uur voor 10% van de prijs moesten betalen. Nou dat wilden wij natuurlijk niet. Dus maandag nog even nagevraagd. En toen kon het gelukkig wel. Eerst hebben we maandag nog van een lekker ontbijtje genoten. Dit zat erbij inbegrepen. Je kon zelfs een warme maaltijd pakken. Aardappelen met groente en een vleesje. Nou dat is me ’s morgens vroeg toch echt iets te zwaar op de maag. Dus maar voor een geroosterde boterham gegaan. En lekker vers fruit! Dat was heerlijk!
Rond 12 uur begon het wat slechter weer te worden en zijn we maar gegaan. We hebben daarna nog lekker pannenkoeken gegeten. En toen maar weer richting ons huis gegaan. Waar de drukte weer kwam. Wat jammer, maar ik heb heerlijk genoten van dit weekendje!

Dinsdag begon al helemaal de ellende. Eenmaal op de afdeling weer te staan. Kwamen even later al deze 6 studenten bij ons op de afdeling!! Aaahh,, wat een ellende!
Moet je nagaan normaal gesprokken staan ze met 2 verpleegkundige op de afdeling en nu stonden we daar met 11 man! Nou dat is echt iets teveel. Wij hebben maar meteen een lijstje gemaakt om naar andere afdelingen te gaan. En te gaan rouleren. Ook gaan wij dan alle 3 apart naar een afdeling. Dan gaan wij naar alle afdelingen één week. En uiteindelijk komen we de laatste 2 weken terug op de kinderafdeling. Om daar nog onze spullen die we van het sponsorgeld hebben gekocht af te geven. En kijken voor het resultaat.

Woensdag moesten naar de nurses council. Daar moesten we ons registreren dat we in het ziekenhuis mogen werken. We hebben daar ong. 2 uur in een kantoortje gezeten bij de directeur van de nurses council. We hebben daar ook over de roulatie van de afdeling gehad. En ze stelde ons nog wat vragen wat we hier wilde doen. Er werd ons van te voren verteld dat het ons heel moeilijk gemaakt werd. Maar dat viel echt reuze mee. We hebben haar ook verteld van ons sponsorgeld. En zij was ook echt super enthousiast. Iedereen lijkt hier ineens een stuk vriendelijker te worden als wij over ons sponsorgeld praten. Ach, hebben wij weer een meevaller! :D
Vanaf volgende week begin ik op de chirurgie afdeling van daaruit ga ik naar de mannen afdeling, dan naar de vrouwenafdeling. Dan wilde ik graag naar de kraamafdeling maar dit hebben we donderdag verteld aan Pauline, de directeur van het ziekenhuis. Maar van haar mocht het niet want we konden daar toch niets doen. Niet helpen of zo. Maar wij willen dat toch graag zien! Heel raar want we mogen wel gewoon bij een operatie meekijken terwijl we daar ook niets kunnen doen! Beetje krom allemaal!
Als laatste afdeling ga ik naar de OPD. Dit is een afdeling waar alle mensen als eerste komen om daar te laten zien wat ze hebben en of ze dan moeten worden opgenomen worden in het ziekenhuis.
Heel interessant om een keer al deze afdeling te zien. Aan het einde hebben we nog 1 week over. En dan kunnen we kijken welke afdeling we het leukste vinden. En dan gaan we daar nog een weekje staan.

Donderdag, weer een dagje naar stage. Een dag waar ik echt tegenop zag want ik wist dat we weer met zoveel man zouden staan. En het toppunt is bereikt denk ik want we stonden met 13 man!! Oftewel met veel te veel man. Toen hebben we ’s middags ballonen meegenomen om daar uit te delen aan de kinderen! Van de hele grote ballonen en daar hebben we wat rijst in gedaan! Dit was echt super leuk! Die kinderen heel blij. En de moeders hadden ook de grootste lol. Wel kwamen zelfs soms moeders de ballonen uit onze handen pakken. Zodat hun kind ook een ballon had. Sommige dingen vind ik hier dus nog steeds erg onbeleefd. Maar ik denk dat het wel normaal is hier.
Er was ook een heel lief, schattig meisje. Waar wij een beetje mee aan het spelen waren. Eerst met de ballon over gooien maar die ballon was kapot geknapt. Toen waren we met haar aan het spelen met de knuffels die op de balie staan. Ze had de grootste lol en wij ook. En de moeder van het meisje ook. Ze had ook wel schrik van die knuffels. Maar vond het toch wel grappig. Af het toe moest ze bijna huilen van de schrik. Op een gegeven moment liet een andere moeder haar zo schrikken door haar op te pakken en ‘gooide’ haar bij Joëlle op schoot. Dit zat om het hoekje met een knuffel om haar te laten schrikken. Het meisje was zo bang geworden, en dan komt ook nog die moeder naar haar toe met een andere knuffel dat ze nog meer schrik had. Uiteindelijk was ze zo bang geworden dat ze in haar broek plaste, terwijl ze bij Joëlle op schoot zat. Het meisje ging daarna verlegen op een hoekje gaan staan en is daar niet meer weggegaan tot dat wij weer naar huis gingen. En Joëlle is maar meteen gaan douchen!

Het was een leuk weekje hier, maar ook met wat irritatie voor die 6 Maliwiaanse vrouwen. Maandag begin ik dan op de Chirurgie ben heel benieuwd hoe dat gaat! En denk dat de weken dan voorbij vliegen als ik elke week op een andere afdeling sta!

• 09 Maart 2013 - 10:18

Brigitte Snoek-Knaapen:

Ha Kim,
    Leuk en gezellig verslag, wat een stagiaires allemaal.
    Fijn dat je nu naar chirurgie gaat, hopelijk kun je dan wat doen.
    Fijn dat jullie een heerlijk weekendje in de lodge hebben gehad.
    Nou Meisje, blijf jullie volgen en enjoy
    Groet Brigitte

• 09 Maart 2013 - 12:53

Lisette Rongen:

Heey Kim!

Weer een leuk verhaal! Wat een belevenissen! Geniet ervan en veel succes op de chirurgie!

Groetjes,
    Lisette

• 09 Maart 2013 - 13:13

Papa En Mama:

Hallo Kim

Lekker daar bij het zwembad en straks samen een coctail?

Succes volgende week op de nieuwe afd.

mama en papa

• 10 Maart 2013 - 12:44

Truus En Marlou:

Hey Kim,

Echt super gaaf, zo te horen blijven jullie wel bezig... Dit is echt een super mooie ervaring waar je echt heel trots op mag zijn!!!!

We gaan iedere week je verslagen lezen en nu kom je al helemaal niet meer van ons af nu we je adres hebben... Het is gedaan met de rust ;)

Ook had ik al wat foto's op facebook gezien.. Echt zooooo gaaf!!!!!!

Xxx
    Truus en Marlou

• 11 Maart 2013 - 10:15

Hans Goossens:

dag Kim

Vol belangstelling volg ik je avonturen in Malawi. Super wat je daar allemaal te zien krijgt en mag ervaren.
    Ook fijn dat je nu van afdeling mag rouleren.

Groet

hans

• 11 Maart 2013 - 16:29

Marianne:

Ha Kim!

Wat leuk om je verhalen te lezen! Dat zijn heel wat nieuwe ervaringen die je daar op doet!
    Veel plezier en succes nog de komende tijd! Op de afdeling worden de verhalen vol interesse gevolgd!

Groetjes Marianne