De Victoria Falls!! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu De Victoria Falls!! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Kim Hoevenaars - WaarBenJij.nu

De Victoria Falls!!

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 Mei 2013 | Zambia, Livingstone

Zaterdag zijn Joëlle en ik al vroeg vertrokken richting de Victoria Falls.
Om kwart voor 6 heeft Pater Willem ons naar Namitete gebracht, dat we daar op de minibus konden stappen. Het was alleen erg rustig dus moesten we een half uurtje tot 3 kwartier wachten voor dat de minibus vertrok richting Mchinji. Na een rit van ong. 1 uurtje zijn we in Mchinji aangekomen. We stapte uit de minibus en er stonden een hoop taxichauffeurs die ons naar Mchinji border wilde brengen, dus zijn we in de taxi gestapt richting Mchinji border. Waar we na ong. 20 minuutjes daar zijn aangekomen. Hier weer een hoop papieren invullen, en betalen zodat we Zambia in mochten. We hadden geluk want er stond toevallig net een bus die van Lilongwe afkwam en door reed naar Lusaka (de hoofdstad van Zambia). Deze reis zou z’n 17 uur duren zeiden ze tegen ons. Helaas hadden we ons niet heel goed voorbereid op z’n lange reis, en hadden we niet genoeg te eten bij. Maar als die bus stil staat komen er meteen een hoop mannen naar binnen die vanalles komen verkopen, maar dan ook echt alles! Zoals telefoons, riemen, drinken, parfum en zo verkochte ze echt vanalles.
Het was een lange rit, maar we kwamen om 5 voor 7 ’s avonds aan in Lusaka. Dus dat waren gelukkig een paar uur minder dan verwacht. We hadden verwacht dat we in Lusaka moesten overnachten, maar we hadden alweer geluk want om 19.00 uur vertrok de bus richting Livingstone. We kwamen om 2 uur ’s nachts in Livingstone aan. Toen we de bus weer in uit stapten stond het weer vol met taxichauffeurs. Waar we weer een taxi hebben gepakt naar onze lodge. Waar gelukkig die nacht al daar konden slapen. We hadden namelijk zelf verwacht dat we 2 dagen zouden reizen dus hadden we pas voor de nacht erna geboekt. We moesten die nacht wel in 2 aparte kamers slapen, maar dat maakt niet uit. We lagen eindelijk na een lange reis in bed!
De volgende ochtend stonden we weer op tijd op, we hebben ons daar weer opnieuw moeten inchecken omdat we andere kamers hadden gekregen voor 1 nachtje. Maar helaas was de reservatie niet goed doorgekomen. Dus moesten we nog 1 nachtje apart slapen, Joëlle op een 4-persoonskamer en ik op een 8-persoonskamer.
Zondags zijn we om 10 uur met de bus van onze lodge naar de Victoria Falls.
Het was echt super gaaf!! We wilden een stukje doorlopen maar kwamen een hoop mensen tegen die helemaal nat waren. Dus zijn we weer een stukje teruggelopen, want daar konden we poncho’s kopen. Toen liepen we daar verder op blote voeten in een poncho, om de Victoria Falls verder te bekijken. Het zag er echt zo super gaaf uit! En je kan daar ook zo dichtbij komen!
Je word er ook wel zeiknat, al dat water weer omhoog spettert. Best slim om dan net daarvoor nog poncho’s te verhuren. Er zijn ook een hoop regenbogen tussendoor, en het is echt een superlange waterval! Je moet dat gewoon echt met je eigen ogen bekijken om te weten hoe super mooi dat dat is! Hierna zijn we weer naar het drogen gelopen, want wij liepen daar niet echt heel relax rond. Omdat we al onze waardevolle spullen bij ons hadden. We waren een beetje bang dat alles helemaal nat was geworden. Dit was wel een beetje jammer want hierdoor hadden we niet genoeg tijd om alles rustig te gaan bekijken.
Bij het droge gedeelte sta je aan de andere kant van de waterval, waar het water van de rivier naar de waterval stroomt. Je kunt daar eigenlijk wel uren naar kijken. En daar hebben we dan ook wel eventjes gezeten op een rotsje bij het water.
We waren alleen deze dag niet heel goed voorbereid, en hadden niet echt genoeg geld bij ons. En ook geen eten bij ons. Dus we moesten weer een beetje op tijd terug, omdat we wel vort honger kregen. Dat was wel jammer want we hadden nog niet alles gezien, maar gelukkig waren we er nog een paar dagen meer!

Maandag hebben we besloten om gewoon rustig aan het zwembad te zitten bij onze lodge, heerlijk een relaxdagje! Lekker genoten van het zonnetje en nog wat boodschappen gedaan.
We hebben ook gekeken welke activiteit we wilde doen, het liefst wilde we allebei gaan wild water raften. We gingen naar de receptie om ons daarvoor aan te melden, maar helaas was dit niet mogelijk. Omdat het water nu te hoog staat dat komt door het regenseizoen wat net geweest is.
Toen besloten om te gaan voor een cruise op het water, daar zat een bbq bij in en het drinken. Best wel relax is dat! We wilde ons hiervoor aanmelden, alleen wisten ze nog niet of er voor de volgende dag een cruise ging, we moesten om 12 uur ’s middags de volgende dag na komen vragen of er cruise ging die dag. We vonden dit alleen een beetje jammer, omdat als er dan geen cruise zou gaan hadden we weer een dag met niks. Dus hebben we besloten om geen activiteit te gaan doen en nog maar 2 dagen naar de Victoria Falls te gaan!
Dinsdag dus weer om 10 uur vertrekken naar de Victoria Falls, deze keer hadden we ons beter voorbereid en hadden we een lunchpakketje bij, meer geld bij, en onze waardevolle spullen in een kluisje gelegd, zodat we daar rustig konden rondlopen.
We wilde eerst naar beneden lopen bij de boiling put. Er staat daar een bord dat het 15 minuten naar beneden lopen is en 25 minuten weer naar boven lopen. Er staat ook op dat het niet verstandig is om eten mee te nemen dit in verband met de apen. Wij hadden ons lunchpakket allebei in een plastic tas zitten en hadden het goed dicht geknoopt dus wij dachten ons gebeurt dat niet. Nou daar kwamen we achter, we waren nog geen 20 meter naar beneden gelopen of er kwam al een aap op ons af gerent. Hij greep echt naar mijn tas, en ik dacht laat hem maar los. Dus uiteindelijk had hij mijn lunch. Die ging hij daar lekker zitten op eten. Dat was wel jammer! Het was eigenlijk ook best wel eng dat die aap echt zo op je af komt gestormd. Joëlle had haar tas nog dus zijn we weer vlug naar boven terug gelopen, en zijn daar op een bankje gaan zitten om die maar vlug op te eten. Daarna zijn we maar terug gegaan om toch daar naar beneden te klimmen. Ik vond het toch maar een eng idee om daar weer terug naar beneden te gaan. Maar die apen konden ons niets meer doen, omdat we geen eten meer bij ons hadden. Die aap was mijn lunch daar nog rustig aan het op eten, en Joëlle liep daar verder naar beneden. Ik bleef daar een beetje achter staan, omdat ik het toch best eng vond. Er stond ook nog een andere aap bij die ineens op Joëlle af wilde stormen. We zijn toen maar terug gegaan en hebben besloten om later op de dag daar maar naar beneden gegaan.
We zijn weer terug gegaan om de watervallen goed te bekijken. En deze keer hebben we ook alles rustig bekeken en hebben we ook veel meer gezien omdat we er nou meer de tijd hadden genomen.
Het uitzicht was deze dag wel minder. Maar ook hebben we echt hele mooie plekken gezien van de waterval! Nadat we alles rustig bekeken hebben en veel foto’s gemaakt, zijn we weer terug naar het droge gegaan. Daar hebben we weer heerlijk op de rots gezeten en heerlijk met onze voetjes in het water gezeten.
Toch maar besloten om weer terug te gaan naar die boiling put om daar naar beneden te lopen. Ik vond het nog wel een beetje eng om daar langs al die apen te lopen. Maar die doen dan echt helemaal niks! Het was daar ook al zo mooi het leek net op een regenwoud. Onderaan was alle het water wat er van de watervallen afkwam. Een grote waterkolk was dat!
Er zaten daar heel veel apen, ook hele kleine schattige aapjes. En veel aapjes zitten bij elkaar vlooien te plukken.
We zijn daarna het park weer uit gegaan en hadden alles gezien. Hierna nog naar de brug gelopen, waar je van kan bungeejumpen. Dit was alleen een klein stukje Zimbabwe in, het was wel heel makkelijk zeg. Normaal moet je als je Zimbabwe ingaat ook weer geld betalen, maar je hoeft hier maar te zeggen dat je even op die brug wil kijken. Daar krijg je dan een stempel dat je daar toegang voor hebt. En loop je daar weer terug krijg je ook weer een stempel om weer terug in Zambia te kunnen. Op de brug had je ook weer een heel mooi uitzicht van weer de ander kant van de watervallen. Zo kun je echt alle kanten bekijken. Vanaf de brug kon je ook de bovenkant van de boiling put bekijken.
Woensdag hebben we nog een dagje van de zon genoten, om toch nog een beetje bruiner te worden. Want we hadden de Victoria Falls helemaal gezien. Heerlijk nog aan het zwembad gelegen.
En donderdag was weer de terugreis. Om 6 uur hadden we de bus naar Lusaka, daar kwamen we om half 1 aan en konden we gelukkig weer de volgende bus naar Lilongwe pakken. Het was weer een erg lange reis en we waren blij dat we om 4 uur ’s nachts weer thuis waren in Namitete. Pater Willem was zo aardig om ons op te halen in Namitete en ons thuis te droppen. Ik was weer erg blij dat ik eindelijk weer in mijn bedje lag na een lange vermoeiende reis!

• 25 Mei 2013 - 11:04

Brigitte Snoek-Knaapen:

Hallo Kim,
    Wat een prachtige beleving hebben jullie gehad. om nooit meer te vergeten.
    Mooie foto trouwens van Victoria Falls, prachtig.
    En dan die lunch van je, wel lachen achteraf denk ik.
    Meisjes geniet nog van de laatste 2 weken en bedenk dat je wel iets heel bijzonder hebt meegemaakt, deze tijd in Malawi.
    Groetjes Brigitte

• 25 Mei 2013 - 13:59

Nathalie Roefs:

Wauw Kim, mooie foto's!
    Ik had wel mee gewild als ik dat zo zie en lees ;)
    Echt heel leuk..

Sowieso ben ik nog steeds jaloers op het warme weer
    en de vele zonuren die jullie wél hebben! ;)

Maar: Nog 2 weekjes en je hebt alweer één nachtje in je eigen bedje geslapen!!
    Tot heel snel meisje en geniet nog van de laatste loodjes!

Dikke knuffel!

• 25 Mei 2013 - 19:03

Mama, Papa En Roy:

Heey Kim

Wat een lange reis hebben jullie gehad, maar zo te lezen en te zien de moeite waard.
    Wat een geweldig verhaal en die foto's gewoon te gek.
    Geloof het graag dat je het met eigen ogen gezien moet hebben.
    Hopelijk hebben de aapjes genoten van jouw lunch.

Het aftellen is nu echt begonnen geniet nog van de laatste 2 weken.

Groetjes mama, papa en Roy

• 28 Mei 2013 - 19:09

Niels:

Hee kim,

Wat fijn dat je het zo leuk hebt.
    Leuk dat je het land na je stage nog kan verkennen.
    Maak er nog een hele leuke reis van en geniet nog van alles :)

Gr. Niels